Juridisk gennemgang af salget af aktier i Dong
A/S til Goldman Sachs
Indledning
Der herskede
stor røre i lille Danmark op til beslutningen om hvorvidt aktier i Dong A/S
skulle sælges til Goldman Sachs. I Folketinget optrådte stor uenighed både
iblandt og i partier samt diverse undersøgelser, heriblandt en
Gallup-undersøgelse, der påviste befolkningens store modstand til privatisering
af aktier i Dong A/S (http://www.bt.dk/politik/ny-maaling-80-procent-af-danskerne-er-imod-dong-salget).
Salget af
aktierne til den amerikanske investeringsbank, Goldman Sachs, var en lang
proces og i retrospektiv et juridisk kompliceret forløb. I den forbindelse vil
vi gerne undersøge samt diskutere, hvorvidt retssikkerhedsprincippet er brudt,
i forbindelse med at Bjarne Corydon (S) (Corydon), daværende Finansminister,
valgte at tilbageholde vigtig information for Folketinget. Denne information
eksisterede i form af et notat fra kammeradvokaten om Finansudvalgets pligt til
at bremse handlen, hvis et højere bud indfandt sig. Lige ledes informerede
Corydon ikke om andre interesserede investorer/købere. Corydon hemmeligholdt
denne information med argumentet om, at det omhandlede fortrolige oplysninger,
som kunne skade fremtidige handler (http://www.dr.dk/nyheder/politik/medie-afgoerende-notat-om-dong-salget-blev-holdt-skjult), (https://www.information.dk/indland/2015/05/uholdbart-tilbageholde-oplysninger).
Aftalen om
salget af aktierne blev gennemført den 30. januar 2014 i Folketingets
Finansudvalg med Folketingets flertal bestående af daværende SSFR-regering, De
Konservative samt Venstre. Efterfølgende blev aftalen godkendt af Dongs
aktionærer den 20. februar 2014 (http://nyheder.tv2.dk/2015-08-05-saadan-blev-dong-aktierne-solgt-til-goldman-sachs).
Analyse
Vi vil i
vores analyse starte med at analysere retssikkerhedsprincippet ved anvendelse
af juridisk metode og dernæst anskue nogle grundelementer af
retssikkerhedsbegrebet.
En minister straffes, såfremt en
minister giver folketinget urigtige eller vildledende oplysninger eller under
folketingets behandling af en sag fortier oplysninger, der er af væsentlig
betydning for tingets bedømmelse af sagen. (Ministeransvarlighedsloven § 5 Stk. 2)
Den
vigtigste retskilde i denne sag er loven. Det fremgår nemlig I
Ministeransvarlighedslovens § 5 Stk. 2, at en minister ikke må fortie oplysninger
under behandling af en sag og det er vigtigt at bemærke, at der i denne
paragraf ikke skelnes mellem forskellige typer oplysninger
(https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=59299). Der vil derfor i
denne sag ikke herske tvivl om hvorvidt Corydon har brudt denne lov i form af
tilbageholdelse af de beskrevne oplysninger for Folketinget.
Corydon
hævdede efterfølgende, at han tilbageholdt oplysningerne i fremtidens
forhandlingers sikkerhedsmæssige tegn, som det beskrives i en artikel af Information den 21. maj 2015. Dette sker
i forbindelse med en ’generel accept’ af, at en minister skal tilbageholde
oplysninger, hvis ministeren finder disse oplysninger truende for landet bedste
(https://www.information.dk/indland/2015/05/uholdbart-tilbageholde-oplysninger).
Dette
argument vil dog stå under loven om Folketingsmedlemmers tavshedspligt i
henhold til Forvaltningsloven, som er vores anden retskilde. I
Forvaltningslovens § 27 fremgår det, at den, der virker inde for den offentlige
forvaltning, har tavshedspligt, jfr. Staffelovens § 152 og §§ 152c-152f, i
forbindelse med, at en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er
betegnet som fortrolig eller i forbindelse med nødvendighed af hemmeligholdelse
af i forbindelse med varetagelse af offentlige eller private interesser,
hvorefter førstnævnte er statens sikkerhed eller rigets ansvar (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=59053).
Sammenlignes
Bjarne Corydons argument om hemmeligholdelse med Ministeransvarlighedsloven,
vil man kunne tale om et lex-princip hvor loven går ud for, hvad der er alment
accepteret (Høilund, D., 2015, s. 42-43).
I denne
forbindelse finder vi det ligeledes relevant at se på Offentlighedsloven.
Offentlighedsloven har nemlig ifølge § 1, nr. 2 og nr. 5 til formål, at
understøtte både borgernes deltagelse i demokratiet samt tilliden til den
offentlige forvaltning (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=152299#Kap1).
I
forbindelse med at Corydon vælger ikke at give indsigt i denne viden, svækkes
borgernes tillid til, at politikerne anvender deres beføjelser korrekt.
Det kan være
svært at forstå, at når Dong A/S er ejet af Danmarks befolkning og dermed os
alle sammen, at vi ikke kan få fuld indsigt i oplysningerne i forbindelse med
forhandlingerne.
Offentlighedslovens
§ 24, Stk. 3, nr. 2 og § 27, nr. 2 (https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=152299#Kap1) berettiger, at Bjarne Corydon
valgte ikke at gøre andre bekendt med notatet. Dog gavnede den efterfølgende
vrede samt frustration fra andre folketingsmedlemmer, ikke borgernes tillid til
den offentlige forvaltning. Når salget gennemførtes som det gjorde på trods af
stor deltagelse fra borgerne i form af klar enighed om uenighed med Corydons
ønskede udfald og Corydon vælger at hemmeligholde vigtig information, er det
svært at undgå at der efterfølgende skabes mistillid frem for tillid den
offentlige forvaltning.
I
forbindelse med forklaring af retssikkerhedsbegrebet, vil vi gerne dykke ned og
undersøge tre vigtige grundelementer i dette begreb som kan knyttes til
juridisk metode; forudberegnelighed, retssikkerhedsgarantier og krav om etisk
rimelighed.
Forudberegnelighed
er et retssikkerhedsmæssigt element, som knyttes til juridisk metode i form af,
at man overholder reglerne (Høilund, D., 2015, s. 16). Det skal derved være
tydeligt, hvilke regler der handles ud fra, samt hvorledes fortolkningen af
disse regler foretages (Høilund, D., 2015, s. 16).
Retssikkerhedsgarantier
beskrives blandt andet ved, at de fungerer skabende for en betryggende
beslutningsproces. Ligeledes beskrives retssikkerhedsgarantier ved, at parten
skal have mulighed for at gøre sig bekendt med og modsige det, der fremføres af
modparten (Høilund, D., 2015, s. 17).
Sidstnævnte
krav om etisk rimelighed indebærer en forventning om, at retssikkerhed
ligeledes indebærer en form for etisk rimelighedsafvejning (Høilund, D., 2015,
s. 18). Etisk rimelighed forekommer i de fleste tilfælde, hvor juridisk metode
anvendes korrekt, dog kan der anvendes en rimelighedsafvejning i form af at
stille spørgsmålet om, hvorvidt et Folketing ville komme frem til samme
beslutning, hvis de var i en persons eller organisations sted. Hvis dette kunne
ændre Folketingets opfattelse, vil det være relevant at overveje om Folketinget
i samme situation, ville have foretaget samme valg. Hvis svaret er ja, vil
Folketingets beslutning kunne betragtes som etisk forsvarligt (Høilund, D.,
2015, s. 19).
Diskussion
Corydons
håndtering af oplysningerne i forbindelse Folketingets stillingstagende til
hvorvidt aktier i Dong A/S skulle sælges til Goldman Sachs, kan ud fra
analysens beskrevne punkter kritiseres.
I henhold
til Ministeransvarlighedslovens § 5 Stk. 2, kan Corydon kritiseres for lovovertrædelse.
Taget Corydons modargumenter om hemmeligholdelsen som havende en beskyttende
faktor for fremtidige handler i betragtning, ville en overvejelse af
Folketingets fremtidige arbejde være aktuel. Hvis ikke forudsætningen er, at
Folketingsmedlemmerne følger samt håndhæver Forvaltningslovens § 27 om
tavshedspligt vil forudsætningerne for Folketingets mulighed for at føre
demokratisk kontrol med en minister svækkes.
Hvis
fremtiden byder på, at en given minister kan være selektiv i forhold til informationer
vedkommende viderebringer til sine kolleger i en given beslutning, vil der
ligeledes kunne argumenteres for, at ministeren kunne have interesse i, at gå
bag om ryggen på Folketinget og fører interessepolitik.
Tages der
afsæt i tidligere beskrevne grundelementer i begrebet retssikkerhed, vil der
kunne argumenteres for, at alle tre er brudt.
Førstnævnte,
forudberegnelighed, svækkes i henhold til Corydons valg om tilbageholdelse af
vigtig information i form af notatet fra kammeradvokaten om, at Finansudvalget
besad pligt til at bremse handlen, hvis højere bud kom på banen. Corydon ville
heller ikke oplyse om bud fra andre interesserede købere (http://www.dr.dk/nyheder/politik/df-uhoert-skjule-dong-oplysninger). Corydon afviste ligeledes kritikken
med en udtalelse om, at det altid ligger frit for udvalget om de godkender en
beslutning (http://www.dr.dk/nyheder/politik/medie-afgoerende-notat-om-dong-salget-blev-holdt-skjult).
Som Dorte
Høilund beskriver det i Retssikkerhed og
Juridisk Metode fra 2015, s. 43-44, så svækkes forudberegneligheden, når
reglerne behandles anderledes i praksis end hvad reglerne siger eller er lagt
til grund for. Der vil derfor godt kunne argumenteres for at dette har gjort
sig gældende da Corydon i praksis har handlet imod Ministeransvarlighedsloven §
5 Stk. 2.
Retssikkerhedsgarantierne
beskrives tidligere som en forudsætning for sikring af en tryg
beslutningsproces. Parten skal ligeledes kunne gøre sig bekendt med samt
modsige sig, hvad modparten fremfører.
Disse
garantier bliver direkte umulige at overholde, da Corydons hemmeligholdelse af
information ikke er rammeskabende for en god beslutningsproces. Ingen parter
havde mulighed for, at reagere på den uoplyste pligt om at bremse handlen ved
andre interesserede samt herskede ingen mulighed for, at tage højde for at der
faktisk var andre interesserede i købet af aktierne i Dong A/S.
Til sidst
vil vi tage fat i elementet omhandlende krav om etisk rimelighed i forhold til
borgerne. Den voldsomme ytrede uenighed med privatiseringen af aktierne i Dong
A/S kom blandt andet til udtryk via en Gallup-undersøgelse, som påviste, at 80
% af den danske befolkning var imod handlen.
Tager vi
derved fat i tidligere beskrevne eksempel om, at hvis Folketinget satte sig i
civilbefolkningens sted, ville de så tage samme beslutning – formentlig ikke (http://www.bt.dk/politik/ny-maaling-80-procent-af-danskerne-er-imod-dong-salget).
En
yderligere konsekvens af at handle imod så stor modstand blandt befolkningen
samtidig med, at store stridigheder i Folketinget efterfølgende skabes, kan
være mistillid til at det repræsentative demokrati håndhæves. Så på trods af at
Offentlighedsloven syntes at være på ens side, bryder det med idéen om, at
Offentlighedsloven skal understøtte tilliden til den offentlige forvaltning.
Konklusion
Vi vil ud
fra vores analyse samt diskussion konkludere, at der i sagen om salg af aktier
i Dong A/S til den amerikanske investeringsbank, Goldman Sachs, var tale om et
brud på retssikkerhedsprincippet fra daværende Finansminister, Bjarne Corydon
(S). Dette konkluderes i henhold til Corydons valg af tilbageholdelse af
vigtige informationer om både Finansudvalgets pligt til at bremse handlen, hvis
bedre bud kom på banen samt hvilke andre interesserede købere, der var i
forbindelse med privatiseringen af aktierne.
Vi anser det
som dybt skadeligt for den fremtidige arbejdsudførelse i Folketinget, hvis
disse arbejdsprocesser bliver præget af mistillid. Dette virker acceptskabende
i forhold til en selektiv indstilling hos ministrene i henhold til
informationsdeling med Folketinget. Dette vil kunne blive en hindring for at
Folketinget kan føre demokratisk kontrol med forvaltningen/ministeren, hvilket
vil kunne skade forudsætningen for en pålidelig demokratisk arbejdsgang.
Kilder:
Høilund, D.,
2015. Retssikkerhed og Juridisk Metode. Kbh.:
Hans Reitzels Forlag
Munksgaard, P., 2015. Corydon
fastholder retten til at fortie oplysningerne [Online], DR.dk, 27-04-2015
Tilgængelig fra http://www.dr.dk/nyheder/politik/corydon-fastholder-ret-til-tilbageholde-information-om-dong-salg. [Lokaliseret 16-03-2016]
Ritzau,
2015. DF: uhørt at skjule oplysninger om DONG-salget [Online], DR.dk,
11-04-2015. Tilgængelig fra http://www.dr.dk/nyheder/politik/df-uhoert-skjule-dong-oplysninger. [Lokaliseret 16-03-2016]
Ritzau,
2015. Medie: Afgørende notat om Dong-salget blev holdt skjult [Online], DR.dk,
10-03-2015. Tilgængelig fra http://www.dr.dk/nyheder/politik/medie-afgoerende-notat-om-dong-salget-blev-holdt-skjult. [Lokaliseret 16-03-2016]
Ritzau,
2015. Sådan blev Dong-aktierne solgt til Goldman Sachs [Online],
nyheder.tv2.dk, 05-08-2015
Tilgængelig på http://nyheder.tv2.dk/2015-08-05-saadan-blev-dong-aktierne-solgt-til-goldman-sachs. [Lokaliseret 16-03-2016]
Tilgængelig på http://nyheder.tv2.dk/2015-08-05-saadan-blev-dong-aktierne-solgt-til-goldman-sachs. [Lokaliseret 16-03-2016]
Rytter, J.,
2015. Uholdbart at tilbageholde oplysninger [Online], Information.dk,
21-05-2015 Tilgængelig fra https://www.information.dk/indland/2015/05/uholdbart-tilbageholde-oplysninger [Lokaliseret 16-03-2016]
Forvaltningsloven. DSK nr 11006 af 14/06/1991. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=59053
Ministeransvarlighedsloven. LOV nr 117 af 15/04/1964. https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=59299
Offentlighedsloven. LOV nr 606 af
12/06/2013. https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=152299#Kap1
Ingen kommentarer:
Send en kommentar